Fördomar!

Jag blir verkligen förbannad när tidningarna använder uttrycket "psykisk störd mördade x".. Hur kan tidningarna vara säker på att det var den psykiska sjukdomen som gjorde att han mördade? Jag försvarar inte mördare men jag blir jävligt förbannad att man klassas som mördare hela tiden.. Det är många som fortfarande tror att vi med en psykisk sjukdom är farliga, konstiga osv.. Ifall jag skulle mörda någon så kommer det stå "psykisk sjuk kvinna mördade x" Trots att sjukdomen i sig inte behöver vara anledningen till att jag mördade någon.. Jag menar det är liksom större chans att man mördas av någon som har diabetes eller hjärt och lungsjukdomar än det är att bli mördad av psykisk sjuk.. 
Och bara för att man mördar någon innebär det INTE att man är psykisk störd, man behöver alltså inte vara sjuk för att mörda någon även fast de flesta av oss klassar mördare, våldtäksmän osv psykisk störda.
Det är mer vanligt att vi skadar oss själva än andra människor..



Kommentera här: